Jak założyć konto w Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych i jak z niego korzystać? Poradnik wideo + wpis krok po kroku
Niewątpliwie posiadanie konta w „Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych”, jest udogodnieniem, ze względu na bezpośredni dostęp do naszych spraw. System informuje nas o bieżących zmianach w sprawach (pod warunkiem, że je dodaliśmy do konta), zawiera także dokumenty, które w razie potrzeby możemy sobie pobrać.
Jak założyć konto w PISP – krok po kroku
- Aby założyć konto w „Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych”, należy wejść na stronę:
https://portal.waw.sa.gov.pl/ .
Strona główna systemu w wyszukiwarce wygląda tak:
- Wybrać właściwą apelację oraz trzeci pasek „Zarejestruj się”.
- Należy zapoznać się z regulaminem i go zaakceptować (tzn. jeśli chcecie, bo jak nie to konta nie założycie).
- W kroku drugim, uzupełniamy dane osobowe.
Jeśli jesteś obcokrajowcem, nieposiadającym numeru PESEL, zaznacz wskazaną opcję, wybierając następnie kraj, którego jesteś obywatelem i podaj serię i numer dokumentu, którym się posługujesz do swojej identyfikacji.
Strona postępowania to- „użytkownik zwykły”.
- W kroku trzecim i czwartym, uzupełniamy swoje dane osobowe i adresowe.
- W kroku piątym, wypełniamy dane sprawy do której chcemy mieć dostęp.
Dane jakie wpisałam są przypadkowe. Zwróćcie uwagę aby całą sygnaturę „rozbić” na poszczególne części. Podajecie także, kim jesteście w danej sprawie, np. pozwany, powódka a następnie klikacie „dalej”.
Jeśli nie wiecie jak nazywa się Wasza rola w procesie, zapraszam do filmu: „Słownik rozwodowy”
- W kroku szóstym, potwierdzacie złożenie wniosku i wysyłacie do rozpatrzenia.
Otrzymacie maila z informacją o zarejestrowanym wniosku.
- Żeby uzyskać dostęp do „Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych” musimy zweryfikować swoją tożsamość.
Można zrobić to na dwa sposoby:
– możecie wybrać się do sądu z dokumentem tożsamości, gdzie w biurze obsługi zostanie dokonana weryfikacja,
– jeśli posiadacie epuap i profil zaufany (podpis także przez bankowość elektroniczną), możecie złożyć wniosek o weryfikację tożsamości elektronicznie.
- Kiedy Wasza tożsamość zostanie zweryfikowana poprawienie, będziecie mieli dostęp do „Portalu”, gdzie będziecie mieli możliwość logowania się za pomocą loginu i hasła lub przez profil zaufany (opcja naprzemienna, jedna drugiej nie wyklucza).
Kiedy wybierzecie logowanie poprzez profil zaufany, zostaniecie przekierowani na stronę gov.pl, skąd możecie skorzystać z logowania przez login i hasło lub bankowość elektroniczną (to już sami wiecie, jak się logujecie).
Jak korzystać z konta PISP – krok po kroku
Opiszę kolejno zakładkami z menu po prawej stronie.
- Start
Tu są wyszczególnione sprawy do których mamy nadany dostęp.
Po wybraniu konkretnej sprawy, jesteśmy przekierowani do zakładki „Sprawy” (możemy wejść do niej także bezpośrednio)
.
- Posiedzenia
Tu wymienione są posiedzenia spraw z naszym udziałem.
Po prawej stronie możemy ustawić kryteria wyszukiwania (np. daty, sygnatura). Pojawią się wyniki tylko tych spraw do których został nadany dostęp, po złożonym wcześniej wniosku.
- Czynności
Zakładka informuje Was o tym, czy pojawiło się jakieś pismo w sprawie (otrzymacie także informację na maila, że nastąpiła jakaś zmiana w systemie).
- Wnioski
W tym miejscu składacie wnioski, np. o udzielenie dostępu do sprawy w której bierzecie udział.
Tu warto wspomnieć, że czasami otrzymując dostęp do sprawy, nie widzimy jej zawartości.
Wtedy należy zgłosić błąd (prawy, dolny róg)
Następnie wyskakuje wniosek do uzupełnienia.
Gdzie wpisujecie czego dotyczy zgłoszenie (np. mam dostępu, jednak nie mam podglądu do dokumentów), wypełniacie pozostałe wskazane pola i klikacie „Wyślij”.
- Powiadomienia
Tu pojawiają się informacje na temat złożonych przez Was wniosków np. o dostęp do sprawy.
Odrzucenie wniosku może nastąpić np. z powodu zmiany nazwiska, wtedy trzeba wyjaśnić sytuację np. w sądzie.
- Kalendarz
Możecie zaplanować swoje rozprawy lub dodać inne wydarzenia.
- Słownik
U mnie brak wyników.
- Mój profil
Możecie podejrzeć swoje dane, edytować je lub usunąć konto.
Możecie zmienić także ustawienia dotyczące tego, jak macie być informowani o pojawieniu się informacji w systemie (jeśli je zrobicie, pamiętajcie o ich zapisaniu).
- Pomoc
No to wiadomo. Jeśli macie problem natury technicznej, możecie zadzwonić.
Bardzo mili ludzie pracują na infolinii ? wiem, bo nie raz mnie wspierali ?
(wiecie, ja jestem człowiek odważny… co jak „Enter” wciska to oczy zamyka, bo się boi, że wybuchnie ? 😀 ).